مشق تاریخ در موزه هنرهای معاصر اصفهان


انتشار : 1401/09/10



/اصفهان گروه گردشگری «مشق تاریخ» در چهارمین تور گردشگری خود در اصفهان، از خانه‌های قاجاری این شهر بازدید کرد و در یکی از مهم‌ترین آن‌ها به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت.

حمیدرضا حسینی، مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» دراین‌باره گفت: در این گروه که در سال ۱۳۹۶ با هدف توسعه آموزش عمومی تاریخ از طریق سفر و فعالیت‌های گردشگری شکل‌گرفته است مانند سایر گروه‌های گردشگری بازدید از مکان‌های گردشگری ایران انجام می‌شود، اما با توجه به فعالیت‌هایش مشق تاریخ نام دارد.

او توضیح داد: آن نوع گردشگری که در دنیا شهرت دارد گردشگری مکان محور است درحالی‌که گردشگری در مشق تاریخ، روایت محور است یعنی انتخاب مکان‌ها برای بازدید بر اساس روایت صورت می‌گیرد.

حسینی که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۲ با نویسندگی و سردبیری برنامه‌های تاریخی در رادیو ایران آغاز کرد و سال‌ها به‌عنوان خبرنگار و دبیر گروه‌های تاریخ و میراث فرهنگی مطبوعات ایران فعالیت داشته است، در تعریف گردشگری بر پایه روایت گفت: در اصفهان مکان‌های بسیار زیبا و مشهوری مانند میدان نقش‌جهان، سی‌وسه‌پل، پل خواجو، مسجد جامع عتیق، منارجنبان و بسیاری نقاطی دیگر وجود دارد که هرکدام داستانی بسیار ارزشمند دارند، اما اگر اصفهان مقصد سفر گروه گردشگری مشق تاریخ قرار بگیرد و با توجه به مسئله‌ی روایت محور بودن، موضوع بازدید به‌طورمثال دوران سلجوقیان باشد در این صورت هدف از سفر به اصفهان در گروه مشق تاریخ این است که تاریخ حکومت سلجوقیان از منظر اصفهان به‌عنوان پایتخت این سلسله را بازخوانی کنیم؛ بنابراین ما در این گردش به میدان نقش‌جهان، سی‌وسه‌پل و بسیاری از بناهای شاخص دیگر نخواهیم رفت و به دنبال آثاری خواهیم بود که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

او اضافه کرد: در سفرهای گردشگری مشق تاریخ، روایت است که به ما می‌گوید باید از چه نقاطی بازدید کنیم؛ بنابراین اگر روایت مربوط به دوره صفویه باشد آثار این دوره را بازدید خواهیم کرد و در مورد سایر دوره‌ها نیز به همین ترتیب خواهد بود.

مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» در مورد سفرهای این گروه به اصفهان گفت: تاکنون چهار تور اختصاصی و روایت محور توسط گروه گردشگری مشق تاریخ برگزارشده است؛ اولین تور با نام شکوه سلجوقیان به بازخوانی اصفهان در این دوره پرداخته شد، سومین تور با محوریت اصفهان دوره صفویه برگزار شد و سومین تور نیز جلفای زیبا نام داشت که به  علت و پیشینه حضور ارامنه در اصفهان، کیفیت فرهنگی و تمدنی که توسط آن‌ها در اصفهان ایجاد شد و سهم آن‌ها در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اصفهان پرداخته شد. تور آخر نیز که در حال برگزار است و تا روز جمعه ادامه خواهدداشت به بناهای قاجاری اصفهان اختصاص دارد که طی آن از موزه هنرهای معاصر اصفهان، تیمچه ملک، مدرسه صدر، خانه مشیرالملک انصاری، انگورستان ملک، خانه معتمدی، خانه مشروطه و همچنین تکایای قاجاری تخت فولاد اصفهان بازدید می‌شود.

مدیر گروه گردشگری مشق تاریخ و نویسنده کتاب‌های «تهران تب‌آلود؛ نگاهی به مکان‌های فراموش‌شده جنبش مشروطه در تهران» و «تهران؛ نگاهی به پیشینه تاریخی و سرمایه‌های فرهنگی-اجتماعی شهر تهران» بیان کرد: مجموعه برنامه‌های گردشگری مشق تاریخ، پاسخی به این خواسته است که برای ما، هر سفر بهانه‌ای است برای آشنایی با پاره‌هایی از تاریخ و هر سفر، روایتی دارد و روایتگری.

حسینی تصریح کرد: فعالیت‌های گروه گردشگری مشق تاریخ در سه بخش برگزاری برنامه‌های گردشگری روایت‌گر تاریخ، برگزاری نشست‌ها و دوره‌های آموزش تاریخ و همچنین تولید محتوا و محصولات فرهنگی در حوزه گردشگری فرهنگی جای می‌گیرد.